donderdag 8 september 2011

Nee hè! Weer een blog over consuminderen?!

Waarom weer een blog over consuminderen?

Nou, ik zie het zelf als een soort dagboek waarin ik mijn eerste voorzichtige stapjes zet als nieuwbakken consuminderaar. Ik hoop daarin bij te houden waar ons geld eigenlijk allemaal aan opgaat en er achter te komen waar we het eventueel met minder kunnen doen.

Een stok achter de deur kun je het ook noemen want eerlijk is eerlijk, als het gaat om bijhouden waar het geld blijft ben ik (in ons privéleven althans) de draad volledig kwijt. En dat kan ik als "controlfreak" eigenlijk maar moeilijk accepteren.

Ik ben niet iemand die veel geld uitgeeft, nooit geweest eigenlijk. Zuinig leven is er bij mij al het ware met de paplepel ingegoten toen mijn eigen moeder in de bijstand kwam na de scheiding van mijn vader. Ook toen ik op mijzelf ging wonen en nog studeerde ging het eigenlijk vanzelf. Maar laten we wel wezen, er zit een groot verschil tussen in je eentje leven van een beperkt budget of als gezin.

Geld tekort ontstaat niet van de ene op de andere dag. Het sluipt je leven binnen en houd zich redelijk gedeisd totdat de reserves op zijn en het water je aan de lippen staat.

Zover zijn we hier gelukkig nog niet. Er zijn nog voldoende reserves gelukkig! Maar waarom zou je die reserves gebruiken om van te leven als ze eigenlijk bedoeld zijn om bv. je kinderen van te laten studeren?

Dus het wordt tijd om te consuminderen als:
  • je humeur zomaar opeens bepaald word door de hoogte van het bedrag op je rekening.
  • je al 2 jaar niet op vakantie bent geweest onder het mom van "ja maar we moeten het huis opknappen" en ook dat niet doet.
  • je eens kritisch naar je kledingkast kijkt en denkt "daar kan ik nog wel een jaartje mee vooruit" ook al is het merendeel vaal geworden of eigenlijk al versleten. 
  • je je afvraagt hoe je de nieuwe schoenen voor de kinderen moet gaan betalen.
  • je kinderen na de zomervakantie ineens "hoog water" broeken blijken te hebben (damn die skatebroeken en 3/4 broeken in de zomer) en je geen geld "over" hebt om nieuwe te kopen.
  • je ruzie gaat maken met je wederhelft over bepaalde (onzinnige) aankopen.
  • je ineens met grote belangstelling de aanbiedingenfolders van de supermarkten doorspit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten